Aangeboren of Niet Aangeboren

Aangeboren of Niet Aangeboren

Er wordt in de kinderneuropsychologie en kinderneurologie onderscheid gemaakt tussen aangeboren hersenafwijkingen en niet-aangeboren hersenletsels (NAH). Strikt genomen zou ‘aangeboren’ betekenen: beperkingen ontstaan in de periode tot en met de geboorte en bij NAH een ontstaan ná de geboorte. Maar beperkingen als bijvoorbeeld CP na een perinatale hersenbeschadiging komen pas na ruim een jaar tot …

Neuro-psychologie en Agressie bij gedetineerden

Neuro-psychologie en Agressie bij gedetineerden

Wat drijft de mens tot geweld en (hoe) kunnen we dat verklaren vanuit de werking van het brein? En, kan kennis hierover bijdragen aan behandelmethodes om gewelddadig en crimineel gedrag te verminderen? Al sinds jaar en dag zijn neurowetenschappers geïntrigeerd door het ‘criminele brein’. Dit leidde tot op heden al tot veel relevante onderzoeksbevindingen, maar …

Herhalen zonder te herhalen

Herhalen zonder te herhalen

Iedereen die zich bezighoudt met sport en training kent het principe van specificiteit: dat wat je oefent, daar word je beter in. Maar we weten ook dat de vooruitgang op een gegeven moment stokt als je steeds dezelfde oefening(en) blijft doen. Als het bewegingsprobleem is opgelost zijn onze hersenen niet langer geïnteresseerd in ‘meer van …

Herstellen na een reanimatie

Herstellen na een reanimatie

Bijna de helft van de overlevenden na een reanimatie heeft, naast cardiale problemen, cognitieve en emotionele klachten. De klachten uiten zich in problemen met aandacht, geheugen en executieve functies, echter worden deze vaak niet tijdig herkend. De meeste patiënten komen in aanmerking voor hartrevalidatie echter is het ook belangrijk om cognitieve revalidatie te overwegen aan …

Emotionele verwaarlozing

Emotionele verwaarlozing

Emotionele verwaarlozing na de geboorte beïnvloedt de hersenontwikkeling en kan leiden tot psychiatrische problemen. Kortgeleden werden de resultaten gepubliceerd van een neuropsychologisch onderzoek bij een groep volwassen Roemeense mannen en vrouwen die als baby opgenomen waren in weeshuizen in Roemenië. Het betrof een groep van 67 mensen in de leeftijd van gemiddeld 25 jaar. De …

NAH GENOEG NIETS TE ZIEN

NAH GENOEG NIETS TE ZIEN

Frank Willem Hogervorst in de ITON-opleiding Neurorevalidatie Ervaringsdeskundige en auteur Frank Willem Hogervorst vertelt in de opleiding Neurorevalidatie over de gevolgen van en de revalidatie na zijn motorongeluk. Hij liep hierbij een hersenbloeding en een hersenkneuzing (contusio cerebri) met diffuse hersenbeschadiging op. Naast informatie over vooral de onzichtbare gevolgen en de consequenties hiervan voor zijn …

KINDERNEUROPSYCHOLOGIE, de nieuwste ontwikkelingen

KINDERNEUROPSYCHOLOGIE, de nieuwste ontwikkelingen

De afgelopen decennia is het besef gegroeid dat de vroege hersenontwikkeling bij de mens en de aanpassingen aan de steeds veranderende eisen van de omgeving buitengewoon complex is. Ver vóór de geboorte begint de foetus te bewegen en te voelen, maar zintuigsystemen als het evenwicht blijven tot de geboorte geblokkeerd. Direct ná de geboorte is …

Nieuw pijnzintuig in de huid gevonden

Nieuw pijnzintuig in de huid gevonden

Niet alleen vrije zenuwuiteinden maar speciale gliacellen tussen de dermis en epidermis spelen een rol in de sensatie van pijn. Zij kunnen beschouwd worden als een soort pijnzintuigen, een netwerk van waarnemingslichaampjes. Dat is zojuist in het augustusnummer van het wetenschappelijke vaktijdschrift Science gepubliceerd door een groep onderzoekers van het Karolinska Institute in Zweden Gliacellen …

Virtuele Supermarkt

Virtuele Supermarkt

Als gevolg van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) kunnen er stoornissen in de denkfuncties ontstaan, zoals in de geheugen- of aandachtsfuncties. Deze stoornissen worden ook wel cognitieve stoornissen genoemd. Om cognitieve stoornissen in kaart te brengen worden er onder andere neuropsychologische pen-en-papier tests afgenomen. Patiënten moeten bijvoorbeeld een lijst met woorden uit hun hoofd leren, een complex …

Nieuw boek Schema’s Neuroweten-schappen

Nieuw boek Schema’s Neuroweten-schappen

Taal is heel dominant in onze wereld. Praten, praten, praten, in talkshows, in therapiesessies en de kroeg. Ook onderwijs is nauwelijks denkbaar zonder woorden. Toch hebben woorden ook hun beperking. Zijn woorden wel geschikt om uit te leggen hoe je je veters moet strikken, hoe je bij het skiën een bocht moet maken, hoe je …

Nieuwe versie boek Neuro-revalidatie

Nieuwe versie boek Neuro-revalidatie

Het boek ‘Neurorevalidatie, uitgangspunten voor therapie en training na hersenbeschadiging’ maakt deel uit van een zesdelige serie ‘Toegepaste neurowetenschappen’. Neurorevalidatie gaat over herstel na hersenbeschadiging en de mogelijkheden dit door therapie of training te beïnvloeden. Ongenuanceerde opvattingen als ‘Eenmaal laesie, altijd gestoord’ en ‘Na zes maanden is geen verder herstel meer te verwachten’, worden ontzenuwd …

Niet gemotiveerd, hoezo?

Niet gemotiveerd, hoezo?

Motivatie is de bereidheid/de wil om een bepaald gedrag/activiteit te ondernemen. Motivatie heeft mede zijn basis in onze hersenen. Dit gedrag kan zowel fysiek als cognitief van aard zijn. Wanneer iemand niet gemotiveerd is om iets te ondernemen, kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Er kunnen, al dan niet door hersenbeschadiging, problemen zijn met de …

Pagina 1 van de 3

Nieuwsbrief

Ons brein heeft nog veel geheimen, maar vanuit de neurowetenschap weten wij steeds meer. Wil jij op de hoogte blijven, schrijf je dan in en ontvang onze nieuwsbrief.