Motorisch leren

Duur: 4 dagen 19, 26 maart 2019 2, 16 april 2019
Aanvang: 09:30
Locatie: Stichting ITON Leliestraat 7C, 2011 BL Haarlem

Motorisch leren (MOT), vier dagen

Mensen in actie: aan de slag met nieuwe inzichten!
Deze 4- daagse cursus geeft een overzicht van de huidige theorieën over motorisch leren met voorbeelden uit revalidatie, sport, beweegonderwijs en muziek. Nieuwe theorieën uit de bewegingswetenschappen en inzicht in de rol van de hersenen kunnen bij het leren van motorische vaardigheden een inspiratiebron zijn voor een andere aanpak dan de gebruikelijke. Bedoeld voor therapeuten, sporttrainers, leraren en muziekdocenten.

Aan bod komen: Theorieën over motorisch leren. Inzichten in de rol van de hersenen bij bewegen- neurale sturing van motoriek. Verschillende motorische leerstrategieën en hun toepassingen in revalidatie, sport, beweegonderwijs en muziek. De kracht van muziek bij bewegen. Practicum ‘Over leren bewegen’. Discussiepracticum a.d.h.v. ingeleverde casuïstiek.
Leidraad in de cursus is het boek: ‘Van Contractie naar Actie’ editie 2016 van Ben van Cranenburgh

 

 

Inschrijfgeld: € 30,00,- | Kosten: € 810,-
dinsdag 19 maart 2019
09:30
Inleiding en overzicht van de cursus. Instructie casusopdracht
10:00
De biologische basis: neurale sturing in motoriek; het lerende en plastische brein
12:30
Lunch (wordt door ITON verzorgd)
13:15
De leertheoretische basis: leren en geheugen, soorten leren, rol van sensoriek, KP en KR, engram-, schema- en ecologische en dynamische systeemtherorie. Voorbeelden uit revalidatie, sport en muziek. Duscussievragen
16:15
Einde
dinsdag 26 maart 2019
09:30
Nieuwe inzichten in de bewegingswetenschappen, toelichting van relevante onderzoeksresultaten en onderliggende concepten. o.a. de rol van aandacht, impliciet versus expliciet leren, traditioneel vs differentieel leren. Het brein uitdagen nieuwe oplossingen te vinden. Discussievragen
12:30
Lunch (wordt door ITON verzorgd)
13:15
Motorisch leren gerelateerd aan sport. Het belang van de context, mentale begeleiding en vaardigheidstraining. Wat te doen bij angst? Discussievragen
16:15
Einde
dinsdag 2 april 2019
09:30
‘Over leren bewegen’. Theorie en practicum/workshop, gezien vanuit pedagogisch perspectief. Discussievragen
12:30
Lunch (wordt door ITON verzorgd)
13:15
Toepassingen van leerstrategieën in de revalidatie: o.a. klassiek en operant conditioneren, chaining, foutloos leren, imitatieleren en mentaal oefenen. Voorbeelden van toepassingen a.d.h.v. casuïstiek en video’s. Video: ‘The man who lost his body’. Discussievragen
16:15
Einde
dinsdag 16 april 2019
09:30
Vervolg van toepassingen van leerstrategieën in de revalidatie: o.a. verbale zelfsturing, automatiseren, impliciet versus expliciet leren, forced use en stimulatie/ facilitatie. Voorbeelden van toepassingen a.d.h.v. casuïstiek en video’s. Discussievragen
12:30
Lunch (wordt door ITON verzorgd)
13:15
Discussiepracticum a.d.h.v. ingeleverde casuïstiek. Rapportage en plenaire bespreking
14:45
Muziek en motoriek: over de krachtige relatie tussen muziek en bewegen
16:00
Synthese, evaluatie en uitreiking van certificaat; drankje ter afsluiting
Jaar
Vereniging
Beroepsgroep
Punten
2018
ADAP
Logopedist
52
Ergotherapeut
52
Oefentherapeut Cesar/Mensendieck
52
KNGF
Fysiotherapeut (alg/sport)
39
Dr. Ben van Cranenburgh
Dr. Ben van Cranenburgh
neurowetenschapper, directeur ITON
Meer informatie
Ed Janssen
Ed Janssen
fysiotherapeut, cursuscoördinator ITON
Meer informatie
Drs. Patrick van der Molen
Drs. Patrick van der Molen
neuropsycholoog, bewegingswetenschapper, fysiotherapeut
Meer informatie
Drs. Luuk Sietsma
Drs. Luuk Sietsma
manager psychomotorische therapie
Meer informatie
Prof. dr. Peter Beek
Prof. dr. Peter Beek
bewegingswetenschapper
Meer informatie
Drs. Pauline Fellinger
Drs. Pauline Fellinger
bewegingswetenschapper
Meer informatie
“Begrip van motorische leerprincipes en strategieën is een must voor elke sporttrainer. Deze cursus biedt veel inzicht op een leuke, interactieve en bovenal leerzame wijze”. (Cijfer: 9)
Stefan Dusée | turntrainer
“Een cursus waarbij revalidatie, sport en muziek mooi in elkaar overvloeien. Zeer inspirerend om met mensen uit andere disciplines samen te denken, overdenken en te doen”.
Ellemieke van Vliet | fysiotherapeut
“Een boeiend overzicht van de laatste inzichten in de neurowetenschappen over motorisch leren. Zowel theoretisch als praktisch zeer verhelderend en voor mij ook vaak verrassend blikverruimend”. (Cijfer: 9). Anton stuurde later nog een mailbericht naar het ITON: “In alle oprechtheid: ik heb al heel veel workshops/ bijscholingen gevolgd. Deze steekt er in alle opzichten bovenuit: zowel qua niveau, organisatie als service”.
Anton Siggers | jarenlang trainer van de juniorenselectie Regio Oost, schaatstrainer ST5 (trainde een aantal Nederlands kampioenen junioren (o.a. Remco Olde Heuvel, Wouter Olde Heuvel en Jan Smeekens):
“Goede mix van theorie en praktijk. Theorie wordt goed vertaald naar de praktijk”. (Cijfer: 9)
M. Bakker | fysiotherapeut