Cognitieve gevolgen en gedragsverandering na hersenbeschadiging (NAH)-najaar 2024

Duur: 2 dagen 12, 26 september 2024
Aanvang: 18:00
Locatie: Online (livestream)

Cognitieve gevolgen en gedragsverandering na hersenbeschadiging (NAH)
Deze cursusdag wordt in 2 delen online (via livestream) aangeboden.
Na hersenbeschadiging zijn veranderingen in motoriek veelal het duidelijkst zichtbaar maar vaak blijken juist cognitieve gevolgen  en veranderingen in gedrag van essentiële betekenis voor adequaat dagelijks functioneren.
Deze cursus biedt een introductie in de neuroanatomie van cognitie en gedrag en een overzicht van cognitieve stoornissen en veranderingen in gedrag na hersenbeschadiging: o.a. over problemen in de aandacht (o.a. neglect), taal, handelen, herkennen, geheugen, tijdsbesef, executieve functies en apathie, ontremming (o.a. dwanghuilen) en verminderd ziekte-inzicht. Hierbij wordt steeds een link gelegd met het herkennen van uitingen van deze stoornissen in de dagelijkse praktijk. Consequenties voor de therapeutische begeleiding worden kort aangestipt.
Deze cursus is zeer geschikt voor diegenen die (nog) weinig ervaring hebben met deze cognitieve en gedragsmatige gevolgen, en zich in de materie willen inwerken.

Contacturen: 6 (2 x 3 uur online)
Thuisstudie-uren: 2
Totale studiebelasting: 8
Addiotionele kosten: niet van toepassing

Inschrijfgeld: € 30,- | Kosten: € 250,-
donderdag 12 september 2024
18:00
Online: Inleiding en overzicht cursus. Neuroanatomie en bloedvoorziening van de hersenen gerelateerd aan neurologische en cognitieve veranderingen met koppeling aan eigen casuïstiek. Neurologische en cognitieve gevolgen na hersenletsel: o.a. over veranderingen in motoriek en sensoriek, afasie, apraxie, agnosie, amnesie, aandachtsstoornissen, neglect en executieve problemen met koppeling aan eigen casuïstiek
21:00
Online: Einde deel 1
donderdag 26 september 2024
18:00
Online: Overgevoeligheid en vermoeidheid na NAH. Neuroanatomie in relatie tot veranderingen in gedrag na hersenletsel. Over o.a. apathie, agitatie/agressie, euforie, dwanghuilen/lachen, sociale cognitie en verminderd ziekte-inzicht met koppeling aan eigen casuïstiek. Samen beslissen in de CVA zorg. Therapeutische mogelijkheden bij neurologische en cognitieve gevolgen en veranderingen in gedrag. Hoe kunnen we iemand het best begeleiden? Welke vormen van leren zijn geschikt en hoe pas ik deze toe? Welke instructie en feedback sluit hierbij het best aan? Plenaire discussie met koppeling aan eigen casuïstiek
21:00
Online: Einde deel 2
Jaar
Vereniging
Beroepsgroep
Punten
2024
ADAP
Logopedist
5,5
Ergotherapeut
5,5
Oefentherapeut Cesar/Mensendieck
5,5
Kwaliteitshuis Fysiotherapie (KNGF+Keurmerk Fyiostherapie))
Fysiotherapeut (alg)
in aanvraag
Ed Janssen
Ed Janssen
fysiotherapeut, cursuscoördinator ITON
Meer informatie